Pandangan Masyarakat Terhadap Kebijakan Standar Nasional Pendidikan (Studi Pada Pendidikan Dasar di Kota Tanjungpinang)

Rendra Setyadiharja, Neng Suryanti Nengsih

Abstract


Education problems related to the issue of state goals is educating the nation. Therefore, the Government should establish a policy on optimal standard of education for its society. A wide variety of standard policy on education has been issued by the government. But whether the policy on the standard is believed to be the best solution to improve the quality of education in Indonesia. This study will explain in descriptive statistics related to public perceptions of the standard policy of national policies in education, especially in Tanjungpinang, and focused on primary education. The purpose of this study is to reveal the preferences of society as well as the input to the relevant government standards to be improved and enhanced by the government. This research is descriptive with quantitative approach. The results of this study are related statistical description of public perception of the policy of national education standards in Tanjungpinang, especially at the primary level. This research is expected to be recommendations for government policy related to national education standards in Tanjungpinang, especially at the primary level.


Keywords


Public Perception, Policy, Education Standard, Primary Education

References


Arens, dan Loebbecke. (1997), Auditing dialih bahasakan oleh Amir Yusuf, Edisi Indonesia. Jakarta: Penerbit Salemba Empat

Data Pendidikan Kota Tanjungpinang 2014

Handayaningrat, Soewarno. (1995). Azas-azas Organisasi Manajemen. Jakarta. CV Mas Agung

Lubis, A. (2013). Pelaksanaan Standar Nasional dalam Dunia Pendidikan.

Nasution, M. A. (1995). Kurikulum dan pengajaran. Jakarta. Bumi Aksara.

Paparan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan, (2013), Pengembangan Kurikulum 2013

Peraturan Pemerintah Nomor 13 Tahun 2015 tentang Perubahan Kedua Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan

Peraturan Pemerintah Nomor 32 Tahun 2013 tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan

Peraturan Presiden Nomor 5 Tahun 2010 tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Nasional

Permendiknas No 71 tahun 2013 mengenai Struktur Kurikulum

Putra, R. E., & Valentina, T. R. (2010). Pembiayaan Pendidikan di Era Otonomi Daerah: Studi Kasus di Kabupaten Solok. Jurnal Demokrasi, 9(1).

Rahayu, M. (2013). Pelaksanaan Standar Pengelolaan Pendidikan Di Sekolah Dasar Kecamatan Ngemplak, Kabupaten Sleman (Doctoral dissertation, UNY).

Richard, M. Steers. (1980). Efektivitas Organisasi. Jakarta. Erlangga

Supriyono. (2000). Sistem Pengendalian Manajemen. Jakarta: Erlangga.

Triwiyanto, T. (2013). Standar Nasional Pendidikan sebagai Indikator Mutu Layanan Manajemen Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2).

Undang-Undang Dasar 1945

Undang-Undang nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Wahab, Solichin Abdul. (2004). Analisis Kebijakan Dari Formulasi ke Implementasi Kebijakan Negara. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Zahriyanti, M. A. (2015). Sistem Penilaian Berstandar Nasional Dalam Pendidikan. JURNAL LENTERA, 14(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.24905/jip.v2i1.676

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 JIP (Jurnal Ilmu Pemerintahan) : Kajian Ilmu Pemerintahan dan Politik Daerah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Collaboration with:


The work is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License